Kepentingan bangunan bersejarah dan usaha-usaha pemeliharaan dan pemuliharaannya :
LAPORAN TENTANG KEPENTINGAN BANGUNAN BERSEJARAH DAN USAHA-
USAHA PEMELIHARAAN DAN PEMULIHARAANNYA
1.0 Pendahuluan
Negara kita sememangnya kaya dengan bangunan bersejarah,
terutamanya yang ditinggalkan oleh penjajah pada suatu masa dahulu.
Oleh itu, kita harus memelihara dan memulihara bangunan tersebut
daripada dirosakkan ataupun musnah. Antara bangunan bersejarah
yang terkenal adalah seperti Bangunan Stesen Keretapi dan
Bangunan Sultan Abdul Samad di Kuala Lumpur, Kelly's Castle dan
Istana Bukit Chandan di Perak, Kota Cornwallis dan Masjid Kling
di Pulau Pinang, Istana Lama Seri Menanti di Negeri Sembilan,
Bangunan Kota A Famosa dan Stadthuys di Melaka. Semua bangunan
-bangunan bersejarah ini kaya dengan unsur sejarah dan keseniannya
yang tersendiri. Dalam erti kata lain, bangunan bersejarah yang
terdapat di Malaysia ini mempunyai kepentingannya yang tersendiri
kepada negara.
Negara kita sememangnya kaya dengan bangunan bersejarah,
terutamanya yang ditinggalkan oleh penjajah pada suatu masa dahulu.
Oleh itu, kita harus memelihara dan memulihara bangunan tersebut
daripada dirosakkan ataupun musnah. Antara bangunan bersejarah
yang terkenal adalah seperti Bangunan Stesen Keretapi dan
Bangunan Sultan Abdul Samad di Kuala Lumpur, Kelly's Castle dan
Istana Bukit Chandan di Perak, Kota Cornwallis dan Masjid Kling
di Pulau Pinang, Istana Lama Seri Menanti di Negeri Sembilan,
Bangunan Kota A Famosa dan Stadthuys di Melaka. Semua bangunan
-bangunan bersejarah ini kaya dengan unsur sejarah dan keseniannya
yang tersendiri. Dalam erti kata lain, bangunan bersejarah yang
terdapat di Malaysia ini mempunyai kepentingannya yang tersendiri
kepada negara.
2.0 Ahli Jawantankuasa Kecil
Datuk Muhammad Farid bin Abdul Manaf (Pengerusi)
Datin Nadira binti Abdul Rahman (Setiausaha)
YM Raja Luqman bin Raja Kamal (AJK)
Puan Privasuki a/p Velayutham (AJK)
Encik Kong Chee Huat (AJK)
Puan Immazaitul Ain binti Muhd. Rizal (AJK)
3.0 Kepentingan Bangunan Bersejarah
3.1 Dijadikan sebagai bahan kajian atau untuk mendapatkan fakta
sejarah
Jawatankuasa ini mendapati bahawa bangunan-bangunan
bersejarah tersebut dapat membantu para pengkaji sejarah dari
dalam atau luar negara bagi mengkaji dan memperlengkapkan
fakta sejarah. Sebagai contohnya, para pengkaji sejarah dapat
mengkaji perkembangan Islam di negara ini dengan mengkaji Masjid
Kampung Hulu di Melaka yang berasaskan seni bina Cina. Mereka
juga dapat mengenal pasti pengaruh budaya Cina dalam seni bina
di negara ini. Hal ini akan memasyhurkan nama negara sebagai
pusat kajian sejarah ketamadunan dan kebudayaan serantau dan
global.
sejarah
Jawatankuasa ini mendapati bahawa bangunan-bangunan
bersejarah tersebut dapat membantu para pengkaji sejarah dari
dalam atau luar negara bagi mengkaji dan memperlengkapkan
fakta sejarah. Sebagai contohnya, para pengkaji sejarah dapat
mengkaji perkembangan Islam di negara ini dengan mengkaji Masjid
Kampung Hulu di Melaka yang berasaskan seni bina Cina. Mereka
juga dapat mengenal pasti pengaruh budaya Cina dalam seni bina
di negara ini. Hal ini akan memasyhurkan nama negara sebagai
pusat kajian sejarah ketamadunan dan kebudayaan serantau dan
global.
3.2 Menjadi daya tarikan kepada pelancong tempatan dan asing
Terdapat banyak bangunan bersejarah di negara ini yang
mempunyai seni bina yang cantik, unik dan berbeza daripada
negara-negara yang lain. Keunikan dan kelainan seni bina seperti
Saracenic pada Masjid Ubudiah di Perak atau Moorish dan Neo-
Classical pada Bangunan Bekas Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur
misalnya, sudah tentu dapat menarik minat para pelancong untuk
datang ke negara ini. Secara tidak langsung, dapat meningkatkan
mata wang asing dalam negara bahkan dapat menggalakkan
industri pelancongan di negara kita. Dengan adanya bangunan-
bangunan bersejarah yang unik ini sudah pasti pelancong yang
datang dari luar ataupun dalam negara dapat menyaksikannya
dengan mata kepala sendiri iaitu tentang kearifan dan kepakaran
para jurubina pada masa lalu. Di samping itu, mereka dapat
mendalami mengenai sejarah yang wujud disebalik pembinaan
bangunan tersebut.
mempunyai seni bina yang cantik, unik dan berbeza daripada
negara-negara yang lain. Keunikan dan kelainan seni bina seperti
Saracenic pada Masjid Ubudiah di Perak atau Moorish dan Neo-
Classical pada Bangunan Bekas Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur
misalnya, sudah tentu dapat menarik minat para pelancong untuk
datang ke negara ini. Secara tidak langsung, dapat meningkatkan
mata wang asing dalam negara bahkan dapat menggalakkan
industri pelancongan di negara kita. Dengan adanya bangunan-
bangunan bersejarah yang unik ini sudah pasti pelancong yang
datang dari luar ataupun dalam negara dapat menyaksikannya
dengan mata kepala sendiri iaitu tentang kearifan dan kepakaran
para jurubina pada masa lalu. Di samping itu, mereka dapat
mendalami mengenai sejarah yang wujud disebalik pembinaan
bangunan tersebut.
3.3 Memperkenalkan identiti negara di peringkat global
Selain itu, dalam pembinaan bangunan bersejarah sebegini
terdapat pelbagai unsur dan ciri seni bina yang digunakan oleh
para arkitek silam, sama ada arkitek yang ternama ataupun yang
tidak ternama. Unsur-unsur dan ciri yang diaplikasikan oleh
mereka itu mengikut budaya setempat selain kreatif
mengadunkannya dengan seni bina luar. Sebagai contohnya, Istana
Lama Seri Menanti bercirikan seni bina Minangkabau, Menara
Condong Teluk Intan bercirikan seni bina Cina dan Bangunan
Stadthuys bercirikan seni bina Eropah. Kesemua seni bina ini
telah menjadi lambang keunikan identiti masyarakat majmuk yang
terbuka dalam soal seni bina.
4.0 Usaha-usaha Pemeliharaan dan Pemuliharaan Bangunan Bersejarah
4.1 Mengadakan kempen besar-besaran tentang kepentingan
pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah
Jawatankuasa ini mempunyai keyakinan bahawa kempen perlu
dijalankan secara besar-besaran mengenai kepentingan
pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah. Hal ini
demikian, anggota masyarakat, sama ada dari dalam ataupun luar
negara akan tahu dengan lebih jelas tentang kepentingan
pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah. Di samping
itu, semua orang akan mendapat maklumat dengan lebih yang jelas
dan secara tidak langsung tidak sesekali merosakkan atau
mengotorkannya sewenang-wenangnya.
4.2 Kerajaan berusaha mengenal pasti, mengisyhtiharkan dan
mewartakan bangunan-bangunan yang dikatakan sebagai
bangunan bersejarah
Kerajaan melakukan pelbagai usaha untuk mengekalkan
keberadaan dan keunikan bangunan bersejarah di negara ini.
Usaha ini dapat dilihat pada Jabatan Warisan Negara yang
terus berusaha untuk mengenal pasti dan kemudiannya mewartakan
bangunan-bangunan yang telah terbukti mempunyai sejarahnya
yang tersendiri. Melalui usaha ini, banyak bangunan bersejarah
yang menjadi kebanggaan negara telah berjaya dipulihkan kepada
bentuknya yang asal. Sebagai contohnya seperti Masjid Lama
Kampung Dal di Kuala Kangsar, Gereja St. George di Pulau Pinang
dan Istana Bandar di Jugra.
5.0 Penutup
Bangunan bersejarah merupakan aset warisan bangsa dan negara
yang sangat tinggi nilainya. Bangunan-bangunan yang menjadi lambang
keagungan dan ketamadunan bangsa dan negara ini wajar dikekalkan agar
generasi muda dapat mempelajari sesuatu disebalik sejarah yang berada
di setiap bangunan bersejarah tersebut. Oleh itu, masyarakat dan pihak
kerajaan perlu menjangkau sehabis tangan bagi memastikan aset warisan
bangsa dan negara ini terus tegak menongkat langit di muka bumi Malaysia.
Laporan disediakan oleh : 20 JULAI 2016
...................................................................................
(MUHAMMAD FARID BIN ABDUL MANAF)
Ketua Setiausaha,
Kementerian Penerangan, Komunikasi, dan Kebudayaan.
terdapat pelbagai unsur dan ciri seni bina yang digunakan oleh
para arkitek silam, sama ada arkitek yang ternama ataupun yang
tidak ternama. Unsur-unsur dan ciri yang diaplikasikan oleh
mereka itu mengikut budaya setempat selain kreatif
mengadunkannya dengan seni bina luar. Sebagai contohnya, Istana
Lama Seri Menanti bercirikan seni bina Minangkabau, Menara
Condong Teluk Intan bercirikan seni bina Cina dan Bangunan
Stadthuys bercirikan seni bina Eropah. Kesemua seni bina ini
telah menjadi lambang keunikan identiti masyarakat majmuk yang
terbuka dalam soal seni bina.
4.0 Usaha-usaha Pemeliharaan dan Pemuliharaan Bangunan Bersejarah
4.1 Mengadakan kempen besar-besaran tentang kepentingan
pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah
Jawatankuasa ini mempunyai keyakinan bahawa kempen perlu
dijalankan secara besar-besaran mengenai kepentingan
pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah. Hal ini
demikian, anggota masyarakat, sama ada dari dalam ataupun luar
negara akan tahu dengan lebih jelas tentang kepentingan
pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah. Di samping
itu, semua orang akan mendapat maklumat dengan lebih yang jelas
dan secara tidak langsung tidak sesekali merosakkan atau
mengotorkannya sewenang-wenangnya.
4.2 Kerajaan berusaha mengenal pasti, mengisyhtiharkan dan
mewartakan bangunan-bangunan yang dikatakan sebagai
bangunan bersejarah
Kerajaan melakukan pelbagai usaha untuk mengekalkan
keberadaan dan keunikan bangunan bersejarah di negara ini.
Usaha ini dapat dilihat pada Jabatan Warisan Negara yang
terus berusaha untuk mengenal pasti dan kemudiannya mewartakan
bangunan-bangunan yang telah terbukti mempunyai sejarahnya
yang tersendiri. Melalui usaha ini, banyak bangunan bersejarah
yang menjadi kebanggaan negara telah berjaya dipulihkan kepada
bentuknya yang asal. Sebagai contohnya seperti Masjid Lama
Kampung Dal di Kuala Kangsar, Gereja St. George di Pulau Pinang
dan Istana Bandar di Jugra.
5.0 Penutup
Bangunan bersejarah merupakan aset warisan bangsa dan negara
yang sangat tinggi nilainya. Bangunan-bangunan yang menjadi lambang
keagungan dan ketamadunan bangsa dan negara ini wajar dikekalkan agar
generasi muda dapat mempelajari sesuatu disebalik sejarah yang berada
di setiap bangunan bersejarah tersebut. Oleh itu, masyarakat dan pihak
kerajaan perlu menjangkau sehabis tangan bagi memastikan aset warisan
bangsa dan negara ini terus tegak menongkat langit di muka bumi Malaysia.
Laporan disediakan oleh : 20 JULAI 2016
...................................................................................
(MUHAMMAD FARID BIN ABDUL MANAF)
Ketua Setiausaha,
Kementerian Penerangan, Komunikasi, dan Kebudayaan.
No comments:
Post a Comment